Jinshanling Great Wall
China,  Excursietip,  Reizen

Dagexcursie – Chinese Muur bij Jinshanling

Je zou zeggen, je bent op vakantie en dus hoef je dan twee weken lang je wekker niet te zetten. Niet in ons geval. Al op dag twee hebben we de wekker gezet. En wel om half zeven. Dat is even afzien, want we waren toch nog wel wat moe na een nachtje te hebben overgeslagen door de vlucht. Het doel heiligt echter wederom de middelen en dit maal was het doel er eentje van formaat: We gaan hiken over de Chinese Muur. We sprongen dus bijna ons bed uit, nee laat ik het goed zeggen: IK sprong mijn bed uit. Opende de gordijnen en deed een dansje. Er stond een strak zonnetje aan de hemel en de lucht was helderblauw. Én dat dames en heren, heb ik nog niet meegemaakt. Niet in Beijing en al helemaal niet op de Chinese Muur. Woehoe!

Fotografie Chinese Muur

We slurpten (jaja je bent in China hoor!) de eerste noodles weg bij het ontbijt en voor de goede bodem ook nog wat croissants en gingen gauw op weg. De rit naar de Muur zou ongeveer drie uur in beslag nemen, afhankelijk van de drukte op de weg. Al kletsend en grappend vlogen de kilometers aan ons voorbij en voor we er erg in hadden zagen we de eerste borden met Jinshanling al langs komen. Huh, dat is snel. Ik herkende dit ook helemaal niet. Zelf ben ik zes jaar geleden namelijk ook al eens op dit gedeelte van de Chinese Muur geweest. Toen was het mijn eerste bezoek aan dit wereldwonder…(voor mijn vriend nu ook)

De Chinese Muur bestaat uit verschillende gedeelten. De één is makkelijker begaanbaar dan de ander. En de één ligt dichterbij Beijing dan de ander. Favoriet bij de Chinese toeristen is het gedeelte Badaling, vanwege de inscriptie van een van de vroegere keizers. Men moet daar één keer in hun leven geweest zijn en die steen met inscriptie hebben aangeraakt. Badaling is dus voor mij absoluut een no-go. Ik wil dit indrukwekkende wereldwonder voor mezelf 😉 En dat betekent dus; een stukje rijden en vroeg opstaan. Geen enkel probleem. Want wát is het prachtig weer. Zonovergoten! Kort nadat we de eerste borden tegenkwamen zagen we de Muur in de verte al opdoemen. Vanuit de bergen, groen omgeven…stak het eerste torentje er al bovenuit. De kriebels in mijn buik waren er weer! Zoals altijd. Ik vind het machtig mooi, die Muur.

Chinese Muur
Daar is ie dan…de Chinese Muur! Highlight van een rondreis door China!

Inmiddels is het gedeelte bij Jinshanling echter niet meer zo kneuterig als dat het vroeger (zes jaar geleden) was. Toen was het nog een beetje zoeken waar we heen moesten, liepen er wat mannetjes en vrouwtjes mee die ons die ons de weg wezen en was het toilet een klein hokje met golfplaten daken. Dat is in de tussentijd wel ontzettend veranderd, kan ik je zeggen. Men heeft alle denkbare toeristische voorzieningen aangelegd. Zo is er een hotel, een winkelgallerij, diverse restaurants en normaal Chinees sanitair. Zoals bij elke Chinese attractie moet je dan ook eerst kilometers lopen (langs hotel, winkels en restaurants) begeleid door Chinese hymnes en vastgelegd op honderden security-cams voordat je aan de klim kunt beginnen.

En wat ontzettend gek is, je zou nu dus verwachten dat hier busladingen vol toeristen komen en dat mijn wens om de Muur niet te willen delen, bij deze dus niet uit zal komen. Maar nee. We liepen daar, in de volle zon, mee te neurien met de Chinese muziek en huppelden als enige richting de opgang van de Muur voor de route die wij hadden gekozen. De langst mogelijke op dit gedeelte. HOE VET! En daar gingen we dan…de eerste stappen samen op de Muur.

Samen en toch alleen…;-)

Ik kon echt mijn geluk niet op. Prachtig mooi weer, dat is echt niet iedereen gegeven helaas. Ik haalde dan ook gauw mijn camera uit de tas en begon deze gebeurtenis te vereeuwigen. De oh’s en ah’s waren ook niet meer te stoppen en om de zoveel meter, zeiden we tegen elkaar….’oh kijk daar!’, ‘moet je daar zien…wát een uitzicht!’, ‘zo bizar dit’ en ‘wat is dit genieten’. We gingen langs afgebrokkelde torens waarvandaan we een weids uitzicht hadden over de route die volgden: meters Muur met af en toe een toren dwars door begroeide bergen. Schitterend is echt een understatement.

Great wall of China
Slingerend door kilometers groen. Waanzinnig mooi!

Ook spraken we over hoe de Muur vroeger werd gebruikt, als verdediging tegen de Mongolen, en hoe dat allemaal precies moest zijn gegaan. Dit alles gebeurde terwijl de kilometers toenamen, de torens steiler en de batterij van mijn camera richting een rood knipperend lampje leek te gaan… Onderweg kwamen we een handjevol toeristen tegen die al dan niet met gids, de Muur bedwongen. Alleen rondom de kabelbaan waren was het echt wat drukker en kwam je alleen toeristen tegen die de Muur opgingen voor een zogenoemde fotostop. Zo stond een groepje schaars geklede Duitse tienermeisjes, allerlei poses aan te nemen die zijn weerga niet kende. Totdat ik met een indringende blik rondom ze ging staan om ze min of meer te verzoeken hun fotoshoot af te ronden zodat ik mijn gang kon gaan en vriendlief aan het werk zette voor een fameuze springfoto. Vielen dank! 😉 (resultaat: zie hierboven!)

Intussen hadden we alweer een paar uur geklommen en geklauterd en bleek het zwaarste stuk voor het laatst bewaard te zijn. We knabbelden nog even wat liga’s, broodjes en dextro’s weg om wat energie op te doen (en voor mij om een 2.8 op de glucosemeter omhoog te krijgen) en gingen weer op pad.

Rondreis China Chinese Muur
Op sommige punten moet je vooral geen hoogtevrees hebben…

Er waren niet overal meer trappen en niet alles leek gerestaureerd en dus was dit laatste gedeelte echt even pittig. Waar het eerst nog wel redelijk gemakkelijk ging, bereikten we nu steeds de wachttorens door steile trappen, hellingen en afgebrokkelde gedeeltes. Rond de klok van twee stonden we uiteindelijk op de laatste toren: de five-window-tower. Heel toepasselijk; een brede toren met vijf ramen. Hier moesten we eraf en namen we na vier indrukwekkende en zonovergoten uren, zwetend afscheid van de Muur bij Jinshanling. Wat hebben we genoten! Terwijl ik dit typ krijg ik weer een glimlach op mijn gezicht.

Wat ons betreft echt nu al een highlight van deze rondreis door China!

Fotograferen Chinese Muur
Je kunt wel bezig blijven…de Chinese Muur is zó fotogeniek!

Moe maar voldaan kwamen we rond een uur of vier aan in het hotel waar we meteen al het zweet en stof van ons af gingen douchen. Daarna liepen we richting het beroemde Nanluoguxiang (een ietwat toeristische winkelstraat) om een hapje te eten. Het tentje waar we neerploften bleek niet zo gezellig te zijn maar dat mocht de pret niet drukken. We hadden ontzettend veel honger en dus sprongen we het eerste de beste restaurant in wat ons leuk leek. Ze hadden alleen een karige kaart en dus zat ik aan vet vlees met rijst en vriendlief aan spaghetti bolognese. Nadat we ons eten op hadden en we onze weg weer vervolgden, zien we op 20 meter afstand allemaal leuke gezellige restaurantjes. Tsja…onze knorrende maag had gewonnen vanavond.

We slenterden rustig terug naar het hotel, droomde weg bij ons avontuur op de Muur en bereidde ons voor op de dag van morgen: de historische highlights van Beijing ontdekken.